Śpisz co najmniej 8 godzin, ale codziennie budzisz się zmęczony? Wypróbowałeś już wszystkie domowe sposoby na dobry sen? A może zastanawiasz się, jak poprawić jakość snu wybudzającego się w środku nocy dziecka? Pomyśl, czy problem nie tkwi w aranżacji Twojej sypialni – choć trudno w to uwierzyć, urządzenie wnętrza w niewłaściwy sposób może znacznie obniżać komfort snu.

Dobry sen jako efekt właściwego ustawienia łóżka

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy łóżko może stać pod oknem lub sąsiadować  z kaloryferem. Wybierając umiejscowienie mebla, na którym śpimy, pamiętajmy, że decyduje ono o komforcie termicznym snu. Łóżko blisko grzejnika sprawi, że będziemy wybudzać się z powodu zbyt wysokiej temperatury, zaś umieszczone pod oknem grozi przeziębieniem, nawet jeśli odpoczywamy szczelnie opatuleni kołdrą.

Inny problem to światło wpadające do pokoju – jeśli sypialnia położona jest od strony wschodniej, a łóżko ustawione będzie naprzeciwko okna, rano będą Cię wcześnie budzić promienie słoneczne. Niekorzystne jest również umiejscowienie mebla w najciemniejszym kącie pokoju – nie pomoże nam to podczas porannego wybudzania się.

Łagodne kolory w sypialni ma poprawę jakości snu

Sypialnia powinna być azylem, miejscem, gdzie zapominasz o obowiązkach i relaksujesz się. Dlatego warto przy wyborze kolorów ścian w tym wnętrzu postawić na kolory stonowane, raczej jasne. Agresywne, mocne barwy pobudzają i przeszkadzają w wyciszeniu się, co może przekładać się na problemy z zaśnięciem. Specjaliści radzą, aby w przypadku złej jakości snu zdecydować się na ściany w zimnych kolorach (zobacz cennik tapetowania ścian i sufitów) – takie barwy naturalnie budzą w nas uczucie senności.

Kolory do sypialni, których należy wystrzegać się przy aranżacji wnętrza:

  • czerwony,
  • pomarańczowy,
  • żółty,
  • złoty,
  • ciemny brąz,
  • mocny róż,
  • intensywne odcienie zieleni,
  • landrynkowe pastele,
  • kontrastowe połączenia barw – np. żółci i ciemniejszego błękitu.
Zastanawiasz się ile kosztuje tapetowanie?
Zobacz cennik tapetowania

 

Najodpowiedniejsze do sypialni kolory:

  • biel,
  • wszystkie odcienie beżu,
  • szarości,
  • delikatne błękity,
  • łagodny fiolet,
  • rozbielone barwy.

Pamiętaj jednak, że każdy z nas ma osobiste preferencje i inaczej reaguje na różne barwy. Jeśli mocne kolory mają na Ciebie kojący wpływ – wykorzystaj je podczas aranżacji sypialni. Zastanów się nad przemalowaniem stonowanej kolorystyki ścian intensywniejszymi dodatkami w ulubionym odcieniu.

Starannie dobrany materac na zdrowy sen

Spokojny wypoczynek gwarantuje wygodny i dobrej jakości materac. Często odpowiedź na pytanie, jak poprawić komfort snu, brzmi bardzo prosto: wymienić materac! Niekoniecznie musimy kupować element o lepszych parametrach – często wystarczy zainwestować w taki sam, ale nowy sprzęt (materac powinniśmy wymieniać przynajmniej co 8 lat).

Jak dobierać materac do pozycji przyjmowanej w czasie snu?

Jeżeli stary materac nie spełniał swojej funkcji i był przyczyną złej jakości snu, warto dokładnie przemyśleć, o jakich właściwościach produkt kupić w następnej kolejności. Zaobserwuj, w jakiej śpisz pozycji. Jeżeli najlepiej odpoczywać na boku, zdecyduj się na materac o umiarkowanym stopniu miękkości, który zapewni wsparcie kręgosłupowi, a wystarczająco ugnie się pod ciężarem ramion i bioder. Wybierz twardszy materac jeżeli zazwyczaj sypiasz na plecach – odpowiednio wesprze on kark i lędźwie oraz uchroni przed nadmiernym zapadaniem się ciała. Spanie na brzuchu wymaga zwrócenia uwagi na to, by materac nie był zbyt miękki – grozi to bowiem zwiększeniem nacisku na kręgosłup i problemami z oddychaniem w takiej pozycji.

Wpływ tekstyliów na jakość snu

Kiedy zastanawiasz się, jak urządzić sypialnię, zapewne dobierasz tekstylia, kierując się głównie względami estetycznymi. To duży błąd. Jakość materiałów, z jakich wykonano poduszkę, kołdrę oraz pościel to jedna z kluczowych kwestii dla efektywności Twojego wypoczynku. Jak zatem poprawić i wzmocnić swój sen? Zdecyduj się na tekstylia, które spełniają następujące warunki:

  • przewiewność;
  • antyalergiczność (jeżeli szczególnie dokuczają Ci objawy alergii, zdecyduj się na poduszki i kołdry z włóknem wydrążonym);
  • możliwość prania w co najmniej 60 °C;
  • wykonanie z naturalnych tkanin (len, bawełna, flanela, jedwab) lub tych o podobnych właściwościach (krepa, mikrowłókno).

Pamiętaj o utrzymywaniu tekstyliów w czystości, mając jednocześnie na uwadze, że zbyt częste pranie obniża właściwości materiału. Pościele, kołdry i poduszki, których nie używasz, trzymaj w specjalnych powłokach nieprzepuszczających roztoczy.

Jakie jeszcze elementy wystroju wpływają na komfort snu? Może udało Ci się dzięki niewielkiej zmianie aranżacji poprawić jakość snu? Podziel się pomysłami i uwagami w komentarzu!

Zastanawiasz się ile kosztuje malowanie?
Zobacz cennik malowania